Themasessies 2016

themasessie_foto

Middels een zestal themasessies wordt ingegaan op “De verbinding met de stad”, het thema van het Nationaal Congres Evenementen 2016 én relevante ontwikkelingen in de publieksevenementen sector.  Doe kennis op, wissel ervaringen uit en leer collega’s kennen.

Culturele Zondagen: al 15 jaar een ijzersterk publieksmerk

Cultuurpromotie Utrecht is in 2010 in het leven geroepen als koepel voor het Utrechts Uitburo (nu: Uitagenda Utrecht), Culturele Zondagen en het Uitfeest. De activiteiten van Cultuurpromotie Utrecht zijn erop gericht de cultuurparticipatie van Utrechters te stimuleren. Middels de Culturele Zondagen kunnen inwoners en bezoekers op laagdrempelige wijze kennismaken met het gevarieerde cultuuraanbod dat de stad biedt. Via specifieke programmering en gerichte marketingacties worden nieuwe doelgroepen bereikt en verleid tot cultuurparticipatie. Hanneke Bouwsema vertelt hoe dit project een groot succes werd en navolging vindt in verschillende steden.

Mondriaan to Dutch Design: 100 jaar “De Stijl”, 100 jaar innovatie

Ter ere van het 100-jarig bestaan van kunststroming De Stijl, is 2017 door NBTC Holland Marketing uitgeroepen tot het themajaar ‘Mondriaan to Dutch Design’. Vier van de belangrijkste De Stijl kunstenaars: Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld, Theo van Doesburg en Bart van der Leck, zijn in Utrecht of Amersfoort geboren. Daarom brengen Utrecht & Amersfoort het erfgoed van deze kunstenaars in beeld. Tevens haken veel ondernemers, winkels en diverse organisaties in deze steden met tal van activiteiten in op het themajaar. Projectleider Lucette Bruinsma vertelt hoe dit project wordt aangepakt.

Bezoekersaantallen in de stad

Het inschatten van het aantal bezoekers is moeilijk, zeker als het een gratis evenement is. Dat zie je soms terug in de schattingen die gemaakt worden. Deze worden door sommige experts als ‘onmogelijk hoog’ betiteld. Het aantal mensen redelijk nauwkeurig meten is niet alleen wenselijk voor marketing doeleinden (“doen we het beter dan vorig jaar”; “hoe doet ons evenement het t.o.v. andere evenementen”)  maar ook voor veiligheid (“wordt het niet te druk”, “hoeveel EHBO hebben we nodig”). In de presentatie zal directeur Wim Steenbakkers ingaan op verschillende manieren om het aantal bezoekers te meten en de voor- en nadelen bespreken van iedere techniek.

Inkopen versus eigen fabrikaat

The Passion, 3FM Serious Request, Kerst met de Zandtovenaar en de start van de Giro d’Italia. Allemaal stuk voor stuk prachtige evenementen die je stad gegarandeerd exposure zullen geven. Maar hoe effectief zijn deze evenementen nu echt? Wat kosten ze? En wat kun je aan opbrengsten verwachten. En – om dicht bij het congresthema te blijven – wat doet het voor je verbindingen? In deze themasessie gaat Lex Kruijver, directeur van Onderzoeksbureau Respons, dieper in op het dilemma ‘evenementen kopen of zelf bouwen’!

De Ambassade van Den Haag & het gastvrije evenement

De Ambassade van Den Haag bestaat uit ruim 200 enthousiaste City Hosts die bezoekers tijdens evenementen gastvrij ontvangen. Deze City Hosts worden ingezet op belangrijke knooppunten en hotspots om bezoekers te helpen als ze vragen hebben over de stad, het evenement of over hoe van A naar B te komen. Maar wat is de toegevoegde waarde van deze City Hosts voor de stad? Waarom is een goede samenwerking tussen de Ambassade van Den Haag en een evenement belangrijk? En hoe wordt er samengewerkt? Bram Nijssen, secretaris bij de Ambassade van Den Haag, geeft u antwoord op onder meer deze vragen.

Een app als verbindend element (oftewel: hoe verkoop je meer tickets?)

Met de app I’M IN (“ik ben er bij!”) kun je het hele jaar door gratis tickets voor events en festivals winnen. Deze tickets worden beschikbaar gesteld door I’M IN partners, zoals Dance 4 Life. I’M IN heeft inmiddels in Nederland meer dan 100.0000 actieve gebruikers. Nopster BV, het bedrijf achter de app, is inmiddels begonnen met de uitrol van het concept in andere landen en streeft ernaar om in 2019 Europees dekkend te zijn. Maar hoe gebruik je zo’n app ter promotie van een evenement en wat is er allemaal mogelijk met mobiele technologie op het gebied van o.a. data en crowdcontrol? Dick Leijen, een van de initatiefnemers van de app, gaat in een kleine setting in op de mogelijkheden. Let op! Slechts 12 deelnemers kunnen meedoen.