Themasessies

Daniël Schipper

Evenementen horen bij de stad

De afgelopen twee jaar is gewerkt aan een nieuw evenementen(vergunningen)beleid voor Amsterdam
waarin de belangen van alle partijen – bewoners, bezoekers en organisatoren – recht wordt
gedaan.

Het doel van het nieuwe evenementenbeleid is dat in Amsterdam evenementen
kunnen blijven plaatsvinden, maar dan wel zonder onnodige of overmatige overlast voor de
omgeving. Dat betekent dat er nieuwe, duidelijke en goed onderbouwde grenzen moeten worden
gesteld aan geluid en hinder, dat er – op basis van goede analyses – locatie specifieke normen
komen voor het aantal dagen en het type evenement, dat er hoge eisen worden gesteld aan de
professionaliteit van organisatoren, en dat evenementen zo duurzaam mogelijk zijn. Tot slot is een
gedegen vergunningverlening van belang en moet goed worden gemeten en gecontroleerd of
iedereen zich aan de regels houdt en moet er worden ingegrepen als dit niet het geval is.

In deze sessie wordt ingegaan op het doorlopen proces en de beleidsmatige keuzes die gedurende het proces zijn gemaakt en waarom.

Nienke Bassle

De powervrouw Nienke Bassle zal tijdens een themasessie gaan spreken over haar stichting 10,000 hours, hoe ze millenials motiveren om zich in te zetten voor de maatschappij en op welke manier ze ze inspireren zodat ze hun bijdrage doorzetten in het dagelijks leven.

Nienke is sinds zeven jaar algemeen directrice van Stichting 10,000 hours. 10,000 hours is een Amsterdam-based stichting die festivalgangers inspireert om actief bij te dragen aan hun directe omgeving. De stichting werkt samen met festivals als Mysteryland, Defqon en Creamfields. Het bundelen van krachten met inspirerende en indrukwekkende festivals zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk festivalgangers worden bereikt.

Op deze manier slaat 10,000 hours de handen ineen met jonge festival lovers om lokale gemeenschappen en mensen die het nodig hebben te helpen. Sinds de oprichting in 2010 zijn er al meer dan 50,000 uren aan vrijwilligerswerk uitgevoerd. Muziek, duurzaam leven en het activeren van jongeren zijn een aantal van Nienke’s grootste passies en zijn een belangrijke constante factor geweest in haar carrière.

Danny den Braber

Evenementen, de stad als podium

Evenementen zijn zeer interessant voor extra bezoekstromen aan de stad en economische spin-off. Maar hoe zet je de evenementen in de stad in voor de effecten op langere termijn? In Dordrecht worden evenementen ook ingezet om de kernwaarden van de stad te profileren, in het verleden is Dordrecht ondermeer door deze aanpak twee maal uitgeroepen tot evenementen stad van het jaar. In deze sessie wordt ingegaan op de manier waarop Dordrecht Marketing dat doet en welke middelen er voor worden ingezet.

Danny den Braber is ruim 15 jaar werkzaam en toerisme en citymarketing. In het verleden ondermeer bij Den Haag Marketing en St. Marketing Haagse Binnenstad. Sinds 2008 is hij werkzaam als marketeer bij Dordrecht Marketing en heeft hier bijgedragen aan de overkoepelende marketingstrategie van Dordrecht rondom evenementen. Daarnaast heeft hij aan de wieg gestaan bij de marketing en organisatie van grote landelijke evenementen in Dordrecht zoals de Landelijk Intocht Sinterklaas en de eerste Koningsdag nieuwe stijl.

Nick Dodds

Festival Legacies
Ambitions for lasting impacts on urban development and city image

Nick Dodds leads an interactive workshop considering why city authorities support events and festivals and looks at the value of distinctive events for cities and how cities can really benefit long-term from events that are real visitor attractions.

The workshop will include examples from Edinburgh, Hull UK City of Culture and Montreal and will bring out ideas and contributions from delegates’ own experiences.